2009. október 6., kedd

Lady Gaga: The Fame

Előadó: Lady Gaga
Album: The Fame
Megjelenés: 2008.08.19.
Műfaj: Pop, electro, dance
Kiadó: Interscope

01. Just Dance
02. Love Game
03. Paparazzi
04. Beautiful, Dirty, Rich
05. Eh, Eh (Nothing Else I Can Say)
06. Poker Face
07. The Fame
08. Money Honey
09. Again Again
10. Boys Boys Boys
11. Brown Eyes
12. Summerboy

Úgy éreztem itt az ideje, hogy egy olyan albumról írjak, amiről valószínűleg mind hallottatok már.

Stefani Joanne Angelina Germanotta, ismertebb nevén Lady Gaga 2008 nyarán dobta piacra debütáló albumát a The Fame címmel (A hírnév). Erről az az igen találó mondat jut eszembe, ami az Amerikai szépség című filmben is elhangzott, miszerint ahhoz, hogy sikeressé válj, sikerességet kell sugároznod. Szóval a hölgy hírnévre keresztelte el első albumát, ami aztán a hírnevet meghozta számára.

Elég nehéz helyzetbe hoz engem az a tény, hogy az album hatalmas sikereket ért el világszerte, ugyanis ezzel szépen félre is tehetem a borzalmasan kritikus énemet, és egy rossz szavam nem lehet az albumról. :) Majd meglátjuk, mennyire tudom ezeket elkerülni; nem minthogyha egy olyan förtelmes albumról beszélnénk, de egyenlőre azért nem ígérek semmit.

A lemez első lett Kanadában, Európában, Írországban, Angliában, és az USA-ban (ott csak az elektronikus albumok között). 14 országban érte el az arany vagy a platinaminősítést, köztük szerepel Magyarország is, ahol aranylemez lett belőle. Összesen több mint 3 milliót adtak el a The Fame-ből, ez által Lady Gaga az egyik legnagyobb eladással büszkélkedhető előadóvá vált 2009-ben. A The Fame kislemezeinek sikeréről ne is beszéljünk – hiszen tisztában van velük mindenki.


01. Just Dance
Egy igazán finom kis sláger ez a dal, amire lehet táncolni, ugrálni és énekelni. Vagy úgy is mondhatjuk, hogy bulizni. Ez a zene is felerősítette a pop zene új vonalát, amiben újra megjelenik az elektro, mint műfaj.
Nekem igazán az utolsó versszak (2 perc 52 körül) tetszik, ami kétségkívül különleges! Számomra ez a rész egyet jelent a cukormázzal a dióstornán. A diót is szeretem, meg a torta tésztája is jó, de a cukormáz… :)

Na, meg szöveg is megfogó, jól leírja, milyen érzés egy bulin arra eszmélni, hogy sikerült fogalmazzunk így: felöntened a garatra. :) Majd jön a refrén, amiben azt mondja, hogy csak táncolj, és minden rendbe fog jönni. Vicces, de ez tényleg egy jó módszer arra, hogy kimenjen belőled az alkohol.

02. Love Game
Egyszerűen nem értem miért kellett például az idei VMA-n hülyét csinálnia magából azokban a gúnyákban, amikor ez a videó is azt bizonyítja, hogy nagyon szép tud lenni, ha akar.
Ennen a számnak igazán az eleje tetszik, de egyébként számomra csak egy közepes pop dal.

03. Paparazzi
Szerintem a világ már igényelte egy új, unikum művész megjelenését. Lady Gaga pedig elég érdekes, egyedi és őrült volt ahhoz, hogy ő legyen a következő a sorban. Viszont ezt a Just Dance és a Poker Face klipjeiben nem láthattuk. Valószínűleg azért, mert egyből akkorát nem akartak kockáztatni. A Paparazzi volt az a klip, amiben igazán nagyon alakított, és először ismerhettük meg az igazi Lady Gaga-t. A történet egy kicsit beteg, a kosztümök meg igen látványosak, egyszóval van mit nézni a kisfilmen!

A dal igazi pop muzsika, a refrén is fülbemászó, ahogy azt kell, de a vokált tekintve nem túl egyedi, mintha már ezt is hallottam volna valahol.
Amikor megtudtam, hogy ez lesz a következő kislemez, a címe alapján nagyon érdekelt, miről is szól a szöveg, ezért elővettem az albumot és megnéztem a dalszöveget is. Mást vártam, de ez is érdekes. Főleg ha már a hírnév témára épül az album. Röviden, tömören, aki nem tudná, annak gyorsan leírom, hogy Lady Gaga egy srácról énekel, akit a rajongásig szeret, ezért ő lesz a paparazzija.

04. Beautiful, Dirty, Rich
A szám egyedülálló, mert a maga néhány percével kizökkent minket az album hangzásából. Erre az alig 3 percre eltűnik az elektronikai hangzás – bár csak a hangszerelésben.
Egy kicsit bluesos hatása van a dalnak, ami a szám végével előtérbe is kerül. Jól esik ez a kis szünet a sok elektro után, mégsem megy el túl messzire a popos hatástól.

05. Eh, Eh (Nothing Else I Can Say)
Ahogy elkezdődik a dal, úgy érzem magam, mintha a nyár közepén lennék, egy vízpart mellett, éppen a nyaralásomat töltve a barátaimmal. Vagyis csak azt tudom rá írni, hogy jó kis nyári, egyszerű dalocska. Sajnos a refrénnél már megint azt érzem, hogy már valaki énekelt így refrént egy slágerben. Az egész dal olyan, mint a 80-as 90-es évek slágerei. A szám végén viszont meglep a hangja, mert ő így nem nagyon szokta használni (2 perc 50 körül).

A klip most igen lightosra sikeredett, ami meglepő, az előadót tekintve. Ez volt a 3. kislemez az albumról Ausztráliában, Új-Zélandon, Svédországban és Dániában. Bár úgy emlékszem a klipet egyszer láttam tv-ben is. No, de mindegy, a klipből már csak annyit emelnék ki, hogy valami varázsaltos az a sárga műanyag óra a kezén, hogy megint személyes vonatkozással éljek, az egy baromi menő dolog volt kiskoromban, szóval megérintette vele a lelkemet. :)

06. Poker Face
Nem vált egyből kedvencemmé, amikor megjelent, de valahogy nem lehet ezt a dalt nem szeretni. Vagy ha még se szeretted, szó szerint eláshattad magadat, mert talán az volt az egyetlen hely, ahol nem hallottad volna.

Itt is feltűnnek ismerős részek, de most legalább már konkrétumot is tudok mondani. A "Mum-mum-mum-mah" a Boney M 1977-es Ma Baker-jéből származtatják.
Érdekes még, hogy ez a szám pont akkorra jött ki, amikor a póker pont új fénykorát élte/éli.

Az is figyelemreméltó, hogyan csempészi be a póker-arc témát valaki egy szerelemről szóló dalba. Végre egy kis kreativitás!

07. The Fame
Ha jól emlékszem ez volt az a dal, amire leginkább kíváncsi voltam az albumon, de csak azért mert az egyik barátnőmnek ez volt a kedvenc dala, az egekig magasztalta nekem, miközben még csak a közelében sincs a popzene az általa kedvelt zenei műfajoknak. (Ezért szereztem be az albumot anno.) De aztán valahogy sosem sikerült megértenem a dolog miértjét. Nem csodálom, hogy nem lett belőle kislemez.
Átlagos electro-pop szám ez is, egyszerű refrénnel. De nem zárhatom le ezzel a pár mondattal a címadó dalt. Lady Gaga ide nem firkantotta bele a ’szeretlek, édes’ monológot, vagyis most elmaradt a szerelmi vonatkozás. Ezúttal csakis a címet bontja ki bővebben, és kijelenti, hogy most igen is eléri tini álmait, és megszerzi magának, azt a bizonyos hírnevet. Megérkeztünk tehát oda, amit már a bevezetőben írtam. Neki bevált! Eszembe jut a vonzás törvénye is… de inkább álljunk meg itt. :)

08. Money Honey
Mintha csak a Just Dance-t hallgatnám más szöveggel! Teljesen ugyanaz a felépítés. Persze ha az ember megszokja, már képes elkülöníteni a 2 számot egymástól, de ez kissé ciki húzás volt.

09. Again Again
Az Again Again arra hivatott, hogy megmutassa, hogy azért Lady Gaga-nak is van hangja, még ha a megszokott pop dalaiban ezt nem is mutathatja meg nekünk kellőképpen. Jó helyre rakták ezt a track-et is, mert megint csak kapunk egy kis pihenőt. Ebben a dalban én felfedezek megint egy csipetnyi bluest, meg egy kis soul-t is.

Csodálom Lady Gaga-t a szövegei miatt, mert igen ügyes pop lyrics-eket ír. Kicsit most, mintha a régi nagy slágerekhez nyúlna vissza a szöveget tekintve, mert elég sok személyes vonatkozást beleírt.

10. Boys Boys Boys
Hú-ha, valahol olvastam, hogy ez egy feldolgozás, de elvesztettem a forrást, így pontosabbat most nem tudok írni, bocsánat! A dal úgy is kezdődik, mint egy ’80-as évek belli popsláger. A 10. számnál azt hiszem, már használhatom azt a kifejezést, hogy olyan ’lady gaga-s’.

11. Brown Eyes
Egyszerűen nem tudom nem az Again, Again-hez hasonlítani. Pedig azért nem mindentekintetben azonos azzal. Ez a szám egy kicsit monotonabb. Csakhogy ennek a szónak túl negatív a hangzása, ezért kéne még valami pozitívumot is ide biggyesztenem a végére, de az jut már csak eszembe, hogy ilyesfajta dal szinte minden poprock albumon megtalálható, vagyis minden jó pop-rock albumon megtalálható. :)

12. Summerboy
Már az előző dalnál is éreztem ezt, de talán itt még inkább. Kísértetiesen olyan Lady Gaga hangja, mintha csak Gwen Stefani-t hallgatnám! Ráadásul ez az utolsó 2 dal még illene is a No Doubt-hoz.

Valamiért azt jósolom neki, hogy a következő albuma után is kapkodni fognak, viszont ahogy már néhányszor megmutatta a közönségnek, elég lökött egy csaj, ezért engem sok tekintetben, elég erősen Amy Winehouse-ra emlékeztet.

Egyébként tudtátok hogy a Lady Gaga nevet a Queen Radio Ga-Ga klasszikusából vette? Ami még számomra érdekes, hogy még csak 23 éves (1986. március 20.)! Én, hát, kicsit többnek néztem. :)
A borítóról még nem tettem említést, ezért így a végén had jegyezzem meg, hogy a cover szerintem igen jó lett, mert mintha azt mondaná nekem, hog yez egy olyan album, amire még sokáig emlékezni fognak! A hátsó borító viszont annyira nem jött be.

Azt hiszem, nem marad hát másra, mint a legnehezebb feladat: az értékelés. (Hosszú, hosszú, hosszú szünet…) A sikereket, a véleményemet és azt a tényt, hogy ez egy pop album összevetve egy 9-est kap tőlem. Rengeteg sláger van rajta, nagyon vitték a boltokból és végül is, egy pop albumtól többet nagyon nem is várok. Azért nem tudtam magam rávenni a 10-re, mert én személy szerint nem szoktam ezt az albumot elővenni, pedig már meg van egy ideje. De aki igazi pop rajongó, annak semmiképp sem hiányozhat a gyűjteményéből!

Értékelés: 9/10 HOT!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése